استئوسارکوم

خلاصه مقاله

استئوسارکوم تومور خوشخیم است یا بد خیم ؟

علائم اولیه استئوسارکوم چیست ؟

روش های تشخیص آن ؟

روش های درمان ؟

تومور استئوسارکوم

یکی از شایعترین بدخیمی اولیه استخوان در کودکان است.شیوع این تومور در نوجوانان و جوانان استو بیشتر در پسرها دیده میشود. ۲۰ درصد تومورهای استخوانی را شامل میشود که منشا آن از سلولهای استئوبلاست یا مزانشیم اولیه است که توانایی استخوان سازی دارند. بیشتر در استخوان های بلند دیده میشود. محل شایع بروز آن استخوان های بالا و پایین زانو و بالای بازو است.

علائم استئوسارکوم

اولین علامت این نوع سارکوم ، درد میباشد که در ابتدا بصورت خفیف و موضعی است و به مرور افزایش پیدا کرده و دائمی میشود.

ممکن است تورم و برجستگی و حتی قرمزی و گرمی پوست در قسمتی از اندام احساس شود.

لنگش و محدودیت حرکت مفصل ممکن است از دیگر علائم تومور باشد. ممکن است بدنبال فعالیت تومور، استخوان به قدری ضعیف شود که بشکند.

تشخیص

۱) رادیولوژی : جدار تومور نانظم و درمتافیز استخوان وجود دارد.نکته کلیدی در این تومور ازبین رفتن استخوان همراه با استخوان سازی جدید می باشد.سلول های تومورال از مسیر رگ هایی که وارد استخوان میشوند ،نمای شبیه به پرتو خورشید به وجود می آورند.استخوان برای محدود کردن تومور یک واکنشی انجام میدهد که به صورت استخوان جدید با تصویر مثلثی شکل میباشد(مثلث کادمن)

۲) اسکن استخوانی با تکنتیوم ۹۹ برای دیدن حدود تومور و متاستاز دور دست

۳) MRI

۴) رادیوگرافی و CTscan ریه برای بررسی متاستاز

۵) در آزمایشات آلکالن فسفاتاز بالا میرود

۶) بیوپسی (نمونه برداری از استخوان) روش تشخیصی قطعی می باشد.

درمان استئوسارکوم

شیمی درمانی: معمولاً قبل از جراحی به بیمار داده میشود تا اندازه تومور را کوچکتر کرده و انجام جراحی راحت تر و بهتر شود. بعد از جراحی هم شیمی درمانی ادامه میابد.
رادیوتراپی: استئوسارکوم معمولا به رادیوتراپی پاسخ خوبی نمیدهد ولی در بیمارانیکه تحت عمل جراحی قرار میگیرند ممکن است برای از بین بردن باقیمانده های احتمالی تومور از رادیوتراپی استفاده میشود.وقتی بدنبال ابتلا به استئوسارکوم استخوان دچار شکستگی میشود ممکن است سلول های سرطانی از استخوان به بافت های اطراف پراکنده شوند برای مبارزه با این سلول ها هم گاهی از رادیوتراپی استفاده میشود.

جراحی: در حین جراحی بافت سرطانی با مقداری از استخوان سالم اطرافش برداشته میشود. محل خالی شده یا با یک فلز که به جای استخوان گذاشته میشود جایگزین میشود ( مثلاً استفاده از مفصل مصنوعی وقتی تومور در نزدیک مفصل بوده است) و یا از پیوند استخوان برای جایگزین شدن استخوان از دست رفته استفاده میشود.گاهی اوقات وسعت رشد تومور آنقدر زیاد است که به مناطق زیادی از اندام منتشر شده است و یا عروق و اعصاب اندام را به شدت آسیب زده است. در این موارد ممکن است بهترین راه برای بیمار قطع عضو باشد.

یک متخصص تومور استخوان با دریاقت علائم شما و  MRI بهترین روش را برای درمان شما پیشنهاد میدهد.

پیش آگاهی:

احتمال زنده ماندن بیمار طی ۵ سال آینده ۸۰ درصد گزارش شده است.و بطور کلی بستگی به سن ابتلا به بیماری ساسز تومور و محل درگیری آن مربوط میباشد.لازم به ذکر است که این تومور در بیماران مبتلا به پاژه بیشتر دیده میشود.