مروری بر نحوه تشخیص و درمان متاستاز های کنسر پستان به استخوان

سرطان پستان شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در بانوان هست که بالاترین علت مرگ آن ناشی از متاستاز به بافت های مختلف بدن هست.استخوان یکی از مناطق شایع برای متاستاز سرطان پستان میباشد. متاستاز به استخوان و تومور استخوانی، کیفیت و همچنین پروگنوز بیمار مبتلا به سرطان پستان را تحت تاثیر قرار میدهد.چون استخوان منطقه شایعی به لحاظ متاستاز کنسر پستان محسوب میشود در مرحله بندی و طبقه بندی متاستاز حتما باید توجه ویژه ای به آن داشت.

به لحاظ بالینی عوارض متاستاز به استخوان میتواند شامل درد -شکستگی های پاتولوژیک که بیشتر در مهره ها رخ میدهد. فشار بر روی کانال نخاعی و هیپرکلسمی باشد.

اسکلت بدن انسان از لحاظ متابولیکی ارگان فعالی است که دائما در حال بازسازی استخوان میباشد و بازسازی متعادل منوط به فعالیت متوازن بین شکل دهی استئوبلاست و فعالیت جذبی استئوکلاست میباشد.

حضور ضایعات متاستایک در استخوان سبب برهم خوردن تعادل بین استئوبلاست و استئوکلاست و ایجاد یک چرخه باطل در جهت تخریب استخوان ها میشود و موجب رشد بیشتر تومور و دفورمیتی استخوان میگردد.همچنین در اثر رشد تومور ماده ای شبیه به کلسی تونین تولید میشود که این ماده موجب ار وزیون استخوان ها میگردد.

در تصویر بالا فعالیت استئوبلاست و استئوکلاست در استخوان ها به صورت شماتیک نشان داده شده است.

نزدیک به ۷۵% بیمارانی که مبتلا به سرطان پستان هستند و در مراحل آخر تشخیص داد میشوند به سمت متاستاز استخوان میروند که در این شرایط انتظار میرود عمر بیمار محدود به ۲-۳سال آینده باشد .

IL1B یک سیتوکینال تهابی است که میتواند در تومورهای اولیه ریسک متاستازاستخوان را نشان دهد.

بهترین روش برای تشخیص تومورهای متاستاتیک رادیواکتیو در محل ضایعه میباشد و همچنین سایر اختلالات استخوانی را که فاقد علا ئم مشخص میباشند نشان میدهد.

نقاط سیاه رنگ در عکس ناشی از جذب ماده رادیواکتیو و وجود متاستاز در استخوان فرد مبتلا به کنسر

پیکان ها در تصویر بالا نشاندهنده متاستاز کنسر پستان به استخوان لگن میباشند

روش های درمانی تومورهای متاستات

روش های درمانی تومورهای متاستات یک استخوان عبارتند از:

کاهش درد و اصلاح شکستگی های پاتولوژیک و استفاده از داروهای نظیر بیس فسفونات ها.

• شیمی درمانی بر روی بیشتر تومورهای متاستا تیک موثر است .(در تحقیقاتی در افراد زیر ۷۰سال موثرتر واقع شده است.)
  • هورمون درمانی که خصوصا در کنسر پستان و پر وستات موثر بوده و موجب بهبود متاستازهای استخوانی میشود.
  • پرتودرمانی : بـراي درمـان تـومورهای مـتاستازی مـؤثر است و باید ۲هفته پس از جراحی شکستگی های پاتول وژیک انجام شود.
  • جراحی:در شکستگی های پاتولوژیک مــهره ها نــاشی از تـومورهای متاستازی اگر مهره شکسته پایدار باشد تجویز کـرست کـمریمناسب کافی است ولی اگر مهره شکسته نـاپایدار بـاشد بـرای تسکین درد و جلوگیری از پیدایش ضایعات عصبی بـهتر است ستون فقرات را با عمل جراحي ثابت نمود در اینگونه موارد اگر ضایعات عصبی همراه وجود داشـته باشد٬علاوه بر ثابت کردن ستون فقرات باید فشار از روی نخاع برداشته شود. این گونه اعمال حتی در بیماری که بیش از سه ماه امید به زنده ماندن ندارد٬بهتر است انجام گیرد تا مدت باقیمانده از زندگي را بدون درد بگذراند. در نهایت بهبود بالینی بستگی به شرایط بیمار و محل متاستاز میباشد و در هر بیماری متغیر است.