سندروم تونل کارپال (CTS)

در سندرم تونل کارپال nerve median تحت فشار قرار می گیرد. لذا در مرحله اول به بررسی آناتومی تونل کارپال و عناصر آن می بردازیم.

از داخل این تونل تاندو های فلکسور و nerve median عبور می کند. artery Radial و artery ulnar در خارج از این تونل قرار دارند.

در سندروم تونل کارپال همانطور که گفتیم عصب مدین تحت فشار قرار می گیرد که از علل آن می توان به حاملگی، استئوارتریت، بیماری عفونی مانند سل و جذام، اکرومگالی، هیبوتیروییدی، دیابت، در رفتگی استخوان لونیت، آرتریت و تنوسینوویت مانند روماتویید آرتریت، شکستگی دیستال استخوان رادیوس، حرکات مکرر مچ دست و انگشتان مثل تایپ کردن و هایبرتروفی نیام عرضی مچ دست اشاره کرد.

سندروم تونل کارپال

در CTS دوطرفه باید علل سیستمیک مانند هایبرتیروییدی بررسی شوند.

در خانم های یائسه شایع تر است.

علائم بالینی سندروم تونل کارپال

علائم بالینی

شکایت عمده این بیماران درد مچ دست با انتشار به شست، انگشت دوم، سوم و قسمت رادیال انگشت چهارم و اختالالت حسی است. درد در ابتدا غالبا شبانه بوده و باعث بیدار شدن بیمار می گردد. بیماران از سوزش و گزگز انگشتان شکایت دارند و احساس می کنند که انگشتانشان سنگین و متورم شده است. این درد معمولا پس از مدتی تکان دادن و بالا نگه داشتن تسکین می یابد. گاهی درد به ساعد، بازو، شانه یا گردن انتشار می یابد. در روز اگر درد وجود داشته باشد خفیف است. همچنین بعضی از این بیماران نمی توانند کارهای ظریف را به خوبی انجام دهند.

معاینه فیزیکی

در معاینه فیزیکی حس انگشتان شست، نشانه، میانی و نیمه خارجی انگشت حلقه کاهش یافته و در مراحل پیشرفته اتروفی عضلات تنار وجود دارد.

تشخیص

Phalen test در این تست مچ هر دو دست خم شده و سطوح اکستنسور هر دو دست به یکدیگر فشار داده می شوند. در صورت بروز علائم در کمتر از یک دقیقه، تست مثبت است.

Durkan test در این تست فشار مستقیم بر روی عصب مدین در ناحیه مچ دست در کمتر از ۳۰ ثانیه موجب ظهور علائم می گردد.

Tinel test در این تست ضربه زدن بر روی مچ دست موجب درد تیر کشنده در سه انگشت اول می گردد.

جهت بررسی پاراکیلینیکی EMG وNCV انجام می شود. کاهش سرعت هدایت عصبی نخستین تغییر در NCV است. علائم سندروم تونل کارپال در صورتی که توسط مطالعات الکترودیاگنوستیک پزشک باید به وجود علل دیگر فشار بر عصب مدین و یا ریشه های آن در خارج از کانال کارپال مشکوک شود.

درمان

برای درمان سندروم تونل کارپال ابتدا از wrist splint و NSIAD استفاده می شود. تزریق موضعی کورتیکواسترویید نیز مفید است.

اندیکاسیون های جراحی:

• عدم پاسخ به درمان غیر جراحی
  • اتروفی تنار
  • بی حسی یا پارستزی مداوم
  • درخانم های باردار تنها از درمان غیر جراحی استفاده می شود زیرا بیماری پس از بارداری برطرف می گردد.

تشخیص های افتراقی

دو مورد از تشخیص های افتراقی که مربوط به گردن هستند و در این بیماری مطرح است و علائم مشابه می دهند شامل  herniation disk of the cervical spine و rib cervical می باشد.

دنده گردنی اکثرا دوطرفه و غالبا بدون علامت است و به طور اتفاقی ضمن رادیوگرافی گردن به آن پی می برند. نشانه های بیماری معمولا از سی سالگی بروز پیدا می کنند و بیماران از درد و اختلال حسی در ساعد و دست و در بعضی موارد از کبودی و کاهش قدرت دست ها شکایت دارد. این علائم به خصوص زمانی که بیمار جسم سنگین بلند میکند شدت می یابد. در معاینه بعضی اوقات در بالای استخوان کلویکل یک توده ضربان دار وجود دارد که کمی حساس است و فشار روی این ناحیه باعث تشدید بیماری می گردد. حرکات گردن طبیعی است و پایین کشیدن اندام بالینی در حالی که سر به طرف دیگر خم می شود دردناک است و گاه باعث از بین رفتن نبض رادیال می گردد.

بیرون زدگی دیسک های بین مهره های گردنی بیشتر در جوانان دیده می شود. که علت آن استحکام بیش از حد رباط  longitudinal pos است. درد و محدودیت حرکت گردن از نشانه های بارز بیماری است و در صورت پارگی و فشار بر روی اعصاب باعث اختلالات حسی و کاهش قدرت اندام باالیی می گردد.