ناندونیت بای سپس

تاندونیت بای سپس چیست؟

تاندونیت بای سپس التهاب تاندون اطراف سربلند عضله بای سپس است.

از لحاظ آناتومیک:

عضله دو سر بازویی در جلوی بازو قرار گرفته است و در بالا دو تاندون دارد.
یکی از این تاندون ها کوتاهتر است و به زائده کوراکوئید استخوان کتف متصل میشود و تاندون دیگر بلندتر بوده و به لبه بالایی حفره گلنویید میچسبد. این تاندون بلند از جلو سر استخوان بازو عبور کرده و پایینتر از آن از ناودان استخوانی بازو که بین توبروزیته بزرگ و کوچک بازو قرار دارد عبور میکند.

علل بروز تاندونیت بای سپس

علل شایعی که باعث میشود این تاندون در مسیر عبور از ناودان مذکور ملتهب شود:

• در ورزشکاران دو میدانی که حرکات بالا بردن دست را زیاد انجام میدهندبه علت سایش مکرر تاندون به استخوان های اطراف در درون ناودان استخوان بازو
  • ناپایدار بودن تاندون در درون ناودان استخوان بازو بر اثر عدم کفایت لیگامان عرضی بازو. این ناپایداری موجب میشود تاندون عضله دو سر بازویی به طور مکرر از ناودان خود خارج شده و مجدداً به آن داخل شود. این روند در نهایت موجب وارد شدن فشار زیاد به تاندون شده و آن را ملتهب میکند.
  • پارگی روتاتور کاف: در بسیار اوقات همراه با پارگی کامل یا ناکامل روتاتور کاف، تاندون عضله دو سر بازویی هم ملتهب میشود.
  • و گاهی به صورت نرمال با افزایش سن رخ میدهد.
  • التهاب تاندون دوسر در شیار دو سر که به عنوان تاندونیت اولیه دو سر شناخته می شود، در ۵ درصد از بیماران مبتلا به تاندونیت دو سر بازو رخ می دهد.
  • تاندونیت بای سپس معمولا همراه با پارگی روتاتورکاف یا البروم فوقانی قدامی به خلفی (SLAP) همراه است.
  • این بیماری در بسیاری اوقات بعد از ضربات یا فشارهای زیادی که به تاندون وارد میشود ایجاد میگردد. مثلا افتادن روی شانه، بلند کردن جسم سنگین یا یک بازی سنگین تنیس ممکن است موجب بروز این بیماری شود.

عالئم نشان دهنده ی بیماری:

مهمترین علامت این بیماری درد است. درد بیشتر در قدام مفصل شانه احساس میشود و به بازو تیر میکشد. شدت درد موقعی که فرد چیزی را با دست در جلوی بدن نگه داشته و یا در مواقعی که چیزی را به بالای سر میبرد شدیدتر میشود. گاهی اوقات چرخاندن ساعد به بیرون هم شدت درد را افزایش میدهد.
معمولا این درد عمیق و ضربانی است و حرکات مکرر بالا بردن دست باعث شروع یا تشدید عالئم میشود.

سونوگرافی میتواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

درمان:

• تزریق داروهای حاوی کورتیکوستروئید در غالف تاندون
  • درمان محافظه کارانه تاندونیت دو سر بازویی شامل استراحت، یخ، مسکن های خوراکی، فیزیوتراپی یا تزریق کورتیکواستروئید به غالف تاندون دو سر است. اگر اقدامات محافظه کارانه بعد از سه ماه با شکست مواجه شد، یا اگر آسیب شدیدی به تاندون دو سر بازو وارد شد، باید جراحی را در نظر گرفت.
  • استفاده از گرمای موضعی
  • فیزیوتراپی
  • لیزر درمانی
  • تکار تراپی
  • مگنت تراپی
  • درای نیدلینگ
  • استفاده از داروهای ضد التهابی
  • در مواردی که التهاب تاندون دو سر بازویی همراه با پارگی روتاتور کاف باشد معمولا نیاز به درمان آرتروسکوپیک برای ترمیم روتاتور کاف وجود دارد. در حین این درمان، تاندنیت دو سر بازویی هم مورد توجه قرار میگیرد.