استئوتید استئوما

استئوتید استئوما و نحوه درمان آن

استئومای استخوانی یک تومور استخوانی کوچک است که معمولا در اندام تحتانی کودکان و بزرگسالان یافت می شود. اگرچه این ضایعات خوش خیم هستند و به ندرت پیشرفت می کنند، اما علائم درد مشخصی دارند که اغلب نیاز به مداخله پزشکی دارند. این مقاله به بررسی تکنیک‌های جراحی، پزشکی و پوستی برای درمان استئومای استئوییدی می‌پردازد و بر ارزش درمان فرکانس رادیویی از راه پوست
تأکید می‌کند به طور سنتی با برداشتن جراحی درمان می شود. با وجود اندازه،کوچک ضایع، روش جراحی میتواند گسترده و متفاوت باشد.

هدف از این بررسی برجسته کردن و بحث در مورد تحولات روش های درمان فعلی در مدیریت استئومای استئوییدی است.

یافته‌های اخیر

طی دهه گذشته، تلاش‌هایی برای به حداقل رساندن برداشتن استخوان، کاهش خطر شکستگی پاتولوژیک و نیاز به پیوند استخوان، و در نتیجه کوتاه کردن دوره نقاهت انجام شد. روش‌های بهبود یافته برای شناسایی دقیق استئومای استئوییدی با استفاده از اسکن رادیوایزوتوپ یا اسکن توموگرافی کامپیوتری، درمان این ضایعه را با اعمال محدودتر و مؤثرتر، عمدتًا در استئومای استئوییدی عمیق و غیرقابل دسترس، ممکن
ساخته است.
اگرچه این روش‌ها به دلیل عدم وجود اثبات بافت‌شناسی برای تشخیص استئومای استوئیدی مورد انتقاد قرار می‌گیرند، تکنیک‌های کم تهاجمی مانند فرسایش حرارتی از راه پوست با فرکانس رادیویی با هدایت توموگرافی کامپیوتری و فتوکواگولاسیون لیزری به روش‌های انتخابی برای درمان همه موضع‌ها به جز موارد در تماس تبدیل شده‌اند. با ساختارهای عصبی )در انتظار تحقیقات و تجربه بیشتر(، مشروط بر اینکه تشخیص بر اساس یک نمایش معمولی بالینی، سینتی گرافی و توموگرافی کامپیوتریباشد.

تشخیص استئوتید استئوما

استئومای استوئیدی با یک نیدوس داخل قشر با مقدار متغیر کلسیفیکاسیون و همچنین ضخیم شدن قشر، اسکلروزیس و ادم مغز استخوان مشخص می شود هنگامی که این یافته ها وجود داشته باشد، تشخیص استئومای استوئیدی به راحتی انجام می شود. با این حال، استئومای استوئیدی ممکن است یافته‌های تصویربرداری را نشان دهد که می‌تواند گمراه‌کننده باشد، و تمایز استئومای استوئیدی از سایر
بیماری‌ها مانند عفونت، آرتریت التهابی و غیر التهابی و سایر تومورها می‌تواند دشوار ،باشد. علاوه بر این، شکستگی استرسی، آبسه داخل قشر، همانژیوم داخل قشری کندروبلاستوم، استئوبلاستوم و هیپرتروفی جبرانی ساقه ممکن است شبیه استئومای استئوییدی باشد. برای تشخیص صحیح، شناسایی نیدوس ضروری است و آشنایی با .یافته های رادیولوژیک استئومای استئوییدی و میمیک های آن ضروری است.

درمان استئوتید استئوما

علامت استئومای استئویید درد است که می‌توان آن را با آسپرین، ایبوپروفن یا سایر داروهای ضدالتهاب بدون نسخه درمان کرد. برخی از بیماران برای مدتی از مصرف برخی داروها تسکین می یابند، اما پس از آناثر
. این داروها از بین می روند.

درمان جراحی

درمان جراحی برای مدت طولانی استاندارد بوده است. با این حال، برای جراحی موفقیت آمیز تومور باید به طور کامل برداشته شود. گاهی اوقات این جراحی‌ها
بسیار گسترده هستند، نیاز به برداشتن نواحی بزرگ استخوان و کاشت پیوند .استخوان دارند. اینها خطر عوارض بیشتری دارند و دوره نقاهت طولانی تری دارند.این عمل معمولا مستلزم اقامت طولانی‌تر در بیمارستان حداقل چند روزه است استئومای استوئیدی اغلب در استخوان‌های تحمل‌کننده وزن قرار می‌گیرد و در طول دوره نقاهت پس از جراحی، یک دوره طولانی‌تر تحمل وزن محدود، اغلب با عصا
.برای چند هفته، مورد نیاز است.

روش رادیوگرافی فرکانسی

امروزه روش انتخابی در بسیاری از موارد فرسایش رادیوفرکانسی است. در طی اینروش تومور به مدت تقریبًا ۶دقیقه گرم می شود و در نتیجه از بین می رود. این روش حداقل تهاجمی است، به صورت سرپایی انجام می شود و زمان بهبودی کوتاهی.دارد
از آنجایی که نیدوس استئوما معمولا بسیار دردناک است، این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این روش تنها در صورتی قابل انجام است که بیمار دارای یافته های بالینی و تصویربرداری معمولی باشد. محل استئومای استئوییدی باید دسترسی ایمن و یک روش گرمایشی/فرکانس رادیویی ایمن را بدون آسیب رساندن به اعصاب، عروق خونی اصلی و پوست فراهم کند. اگر تومور نیدوس بیش از ۱سانتی متر از این ساختارها فاصله داشته باشد، معمولا ً می توان این روش را با خیال راحت انجام داد.
این عمل تقریبا  ۳-۲ ساعت طول می کشد که شامل القای بیهوشی عمومی می شود. پس از انجام عمل، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود و تحت نظر تیم بیهوشی به مدت تقریبا ۴ساعت است. سپس بیماران می توانند با تجویز داروی مسکن بیمارستان را ترک کنند. انجام می شود تا ضایعه به طور CTدر شرایط استریل در مجموعه RFفرسایش مطلوب موضعی شود. برای دسترسی به استئوما از یک سوزن بیوپسی نازک، کانولا و .سوزن مته استفاده می شود.
از طریق RFسپس مته برداشته می شود اما کانولا در داخل رها می شود و پروب یک الکترود صلب مستقیم با قطر RF کانولا به داخل نیدوس پیش می رود. پروببیرونی ۱میلی متر است و در سراسر وسعت آن به جز پایانه ۱ ۰میلی متر عایق بندی شده است. الکترود در مرکز ضایعه قرار می گیرد تا کره ای از بافت به قطر ۱ .سانتی متر با نوک الکترود در مرکز منعقد شود.

نتایج:

میزان موفقیت اولیه و ثانویه منتشر شده این تکنیک به ترتیب ۸۷و ۸۳درصد است. رزکسیون جراحی و کورتاژ باز میزان موفقیت قابل مقایسه ای را نشانهدایت شده RFمی دهند اما با عوارض بالاتری همراه هستند. علاوه بر این، فرسایش.با تصویر استئومای استئوییدی با هزینه کم همراه استالکترود به یک ژنراتور فرکانس رادیویی متصل است. نوک الکترود تا ۹۰-۸۵درجه سانتیگراد به مدت ۶دقیقه گرم می شود. سپس پروب و کانولا خارج می شوند.معمولا ً خونریزی قابل توجهی در محل برش پوست وجود ندارد و یک باند برای پوشاندن محل سوراخ کافی است.در روز انجام عمل، بیماران درد خواهند داشت و نیاز به مصرف داروهای مسکن است.در ۷۲ساعت بعد درد بهبود می یابد و پس از حداقل یک هفته بیماران معمولا بدون درد هستند. در ۴۸ساعت اول، بیماران معمولا ً قادر خواهند بود تشخیصدهند که آیا درد معمولی تومور از بین رفته است یا خیر.

بیماران ممکن است در هفته اول پس از عمل به محل کار، مدرسه و سایر فعالیت های عادی برگردند. لطفا توجه داشته باشید، با این حال، اگر تومور در محل تحمل وزن)پا( است، از ورزش‌هایی مانند اسکی، اسنوبورد، اسکیت برد، دویدن در مسافت طولانی و پرش باید به مدت ۳ماه اجتناب شود.دو ویزیت پیگیری توصیه می شود، یکی بعد از یک ماه و دیگری بعد از یک سال. اینکارها را می‌توان توسط پزشک یا ارتوپد بیمار در منزل انجام داد.باید در نظر داشت که میزان عود %۲۰-۱ ۰شرح داده شده است و گاهی اوقات ممکناست نیاز به روش دوم باشد.

نتیجه‌گیری

در نتیجه فرسایش RFهدایت‌شده با تصویر می‌تواند استاندارد طلایی برای درمان استئومای استئوییدی در نظر گرفته میشود.

چند نمونه از گرافی های استئوتید استئوما: