بیماری کین باخ

بیماری Kienbock(کین باخ) چیست؟

بیماری Kienbock به عنوان نکروز آواسکولار (AVN) استخوان lunate شناخته می شود. لونات یکی از هشت استخوان کوچک مچ دست است. در این حالت، استخوان لونات منبع خون خود را از دست می دهد و منجر به مرگ استخوان می شود. لونات یک استخوان مرکزی در مچ دست است که برای حرکت و حمایت مناسب از مفصل مهم است. با دو استخوان رادیوس و اولنا کار می کند تا به حرکت مچ کمک کند. بیماری Kienbock در مردان بین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع‌تر است و به ندرت هر دو مچ دست را درگیر می‌کند.

علل بیماری کین باخ

هیچ علت واحدی برای این بیماری وجود ندارد. می تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود مانند:
تغییرات اسکلتی

استخوان اولنا می تواند کوتاه تر از استخوان رادیوس باشد که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. گاهی اوقات ممکن است شکل استخوان هلالی نامنظم باشد و آن را در معرض خطر قرار دهد.
تروما: یک تصادف یا تصادفات متعدد ممکن است باعث بیماری Kienbock شود.
سایر شرایط پزشکی

بیماری Kienbock را می توان بیشتر در افرادی که دارای شرایط پزشکی هستند که بر جریان خون تأثیر می گذارد، یافت.
همچنین با بیماری هایی مانند لوپوس، کم خونی داسی شکل و فلج مغزی مرتبط است.

علائم و نشانه های بیماری کین باخ

آسیب به ماهیچه می تواند منجر به درد و سفتی شود. اگرمدتی از آسیب گذشته باشد، می‌تواند به آرتریت مچ دست نیز منجر شود. اکثر بیماران مبتلا به بیماری کین باک علائم زیر را دارند:

• درد مچ دست
  • حساسیت به طور مستقیم روی استخوان lunate
  • کاهش حرکت یا سفتی مچ دست

تشخیص این بیماری

تشخیص بیماری کین باخ اغلب با مرور تاریخچه، انجام معاینه فیزیکی و گرفتن عکس با اشعه ایکس انجام می شود. در مراحل اولیه این بیماری، اشعه ایکس ممکن است طبیعی باشد و برای تایید تشخیص نیاز به آزمایشات دیگری است. به احتمال زیاد، قابل اعتمادترین آزمایش برای ارزیابی میزان خونرسانی، (MRI) است. همچنین ممکن است از سی تی اسکن و اسکن استخوان استفاده شود. این یک بیماری با پیشرفت آهسته است، و بیماران اغلب ماه ها یا حتی سال ها قبل از اینکه به دنبال درمان باشند، این بیماری را دارند. تشخیص آن در مراحل اولیه ممکن است دشوار باشد.

درمان بیماری کین باخ

گزینه های درمانی به شدت و مرحله بیماری بستگی دارد. در مراحل اولیه، درمان می تواند به سادگی مشاهده، تغییر فعالیت و یا بی حرکتی باشد. برای مراحل پیشرفته تر، معمولاً جراحی در نظر گرفته می شود. جراحی ممکن است برای تغییر نیرو در سراسر مفصل و مچ دست یا برای بهبود عروق انجام شود. هنگامی که لونات به شدت دچار شکستگی، فروپاشی یا آرتروز است، ممکن است درمان‌های نجاتی مانند خشک کردن مچ دست یا برداشتن استخوان لونیت و سایر استخوان‌های مچ دست ضروری باشد. درمان با hand therapy سیر بیماری را تغییر نمی‌دهد. با این حال، می تواند به به حداقل رساندن از دست دادن حرکت ناشی از بیماری کمک کند. درمان برای تسکین درد و بازیابی عملکرد طراحی شده است