کیست ساده استخوان

کیست ساده استخوان چیست و چه زمانی رخ میدهد ؟

در واقع یک کیست یا کاویتی است که توسط مایع زردرنگی شفافی پرشده است و در دسته ی ضایعات خوش خیم استخوانی قرار داده می شود. کیست ساده ی استخوانی به دو دسته تقسیم می شود: فعال و نهفته . در واقع نوع فعال آن در مجاورت صفحه ی اپی فیزیال قرار دارد و رشد می کند تا زمانیکه تمام دیافیز را پر کند. که حتی می تواند منجر به شکستگی پاتولوژیک استخوان یا آسیب به اپی فیز و کوتاه شدن استخوان شود. در حالیکه نوع نهفته ی آن دوراز اپی فیز واقع شده و بهتر به درمان جواب می دهد.

یک متخصص تومور استخوان با انجام آزمایشات بررسی میکند که جزو کدام دسته میباشد.

محل شایع ایجاد کیست ساده استخوان

استخوانهای بلند به خصوص انتهای بالایی ران و بازو می باشد و ببیشتر کودکان بین ۴ تا ۱۰ سال را درگیر می کند.

عکس کیست ساده استخوان

نشانه های بالینی

اغلب بی علامتند اما گاهی درد و ناراحتی خفیفی وجود دارد و غالبا در رادیوگرافی به طور اتفاقی تشخیص داده می شوند و اکثرا در کودکان و نوجوانان دیده می شود.

علایم رادیولوژیک

این کیست به صورت حفره ای گرد یا بیضی شکل دیده می شود که اغلب دارای حدود مشخص و اسکلروزه است. استخوان اطرافش بسیار نازک و شبیه پوسته ی تخم مرغ می باشد.

درمان کیست ساده استخوان

درمان کلاسیک کیست ساده ی استخوانی کورتاژ کیست است که در آن کیست را کامل خارج می سازند. گرچه استراتژی های مختلفی برای درمان جراحی و کنترل کیست ساده ی استخوانی وجود
دارد، ولی طبق مقاله ای که آقای دکتر مسعود میرکاظمی درهمین زمینه منتشر کردند ، بیشترین نتیجه رضایتبخش و بهترین روش در درمان کیست ساده ی استخوانی در پروگزیمال فمور کودکان استفاده از یک صفحه ی قفل کننده ی پروگزیمال و فیبولار آلوگرافت بود یا همان روش:
Proximal locking plate and fibular strut-graft (in Dorman’s classification types
IB and IIB results in a favorable outcome in managing UBC of the proximal femur
in pediatrics)

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *