کمر درد در کودکان

کمر درد در کودکان

ستون فقرات از استخوان ها (مهره ها) تشکیل شده است که توسط رباط ها (اتصالات قوی بافت نرم بین استخوان ها) به هم متصل می شوند و توسط دیسک های جذب شونده از یکدیگر جدا می شوند.استخوان ها ساختار و پشتیبانی ایجاد می کنند و از نخاع و ریشه های عصبی موجود محافظت می کنند. عضلات به ستون فقرات متصل می شوند و امکان تحرک را دارند.
در گذشته، کمر درد در کودکان و نوجوانان غیر معمول بود. با این حال ، گزارش های اخیر حاکی از آن است که کمردرد در کودکان شایع است. میزان کمردرد در کودکان با افزایش سن افزایش می یابد. تا سن ۱۵سالگی ۲۰تا ۷۰درصد کودکان برخی از کمردرد را گزارش می کنند. اگرچه بیشتر کمردرد به دلیل یک مشکل جدی زمینه ای نیست، اما این مسئله همیشه خصوصاً در کودکان زیر ۵سال وجود ندارد. شایعترین علت کمر درد کشیدگی عضلانی ، آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد از آن است. آسیب های واقعی احتمالاً نسبت به استفاده بیش از حد، درد کمتری را ایجاد می کنند. دویدن تکراری، پریدن، تهویه ممکن است بیشتر از آسیب های حاد باشد و تعداد قابل توجهی از بیماران اطفال و نوجوانان با کمردرد بی تحرک و بدون علت مشخص درد هستند. عدم تعادل یا ضعف عضلات اصلی ممکن است در درد نقش داشته باشد. علل کمتر شایع شامل عفونت ، تومور ، ضربه ، یا تغییر شکل های مختلف مانند اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) ، کیفوز (دور کمر) ، اسپوندیلولیز (نقص یا شکستگی ناحیه استخوان)واسپوندیلولیستیز است.

علائم کمر درد در کودکان

کمر درد می تواند در هر سنی و در هر مکان در امتداد کمر یا ستون فقرات رخ دهد .

  • تب
  • کاهش وزن
  • شب درد یا درد در حالت استراحت
  • مشکل در راه رفتن
  • ضعف
  • بی حسی یا کاهش احساس در پا یا پا
  • دردی که از یک یا هر دو پا پایین می آید
  • شکلات روده یا مثانه

معاینه کمر درد کودکان

پزشک باید با شرح حال و معاینه فیزیکی شروع کند.
پزشک بایستی در مورد سلامت کلی کودک سوال بپرسد همچنین سوالا اختصاصی تری در مورد کمر درد مطرح نماید. پزشک باید بداند که درد از چه زمانی شروع شده است ، آیا با یک آسیب یا فعالیت خاص شروع شده و یا بهتر یا بدتر می شود. درمورد اینکه درد در کجا واقع شده است ، چه زمانی به نظر می رسد بدتر باشد، چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود و اگر شکایات دیگری مانند تب ، کاهش وزن ، درد پایین پا ، یا تغییر روده یا مثانه وجود دارد باید در مورد آن سوال نماید.
در طول معاینه فیزیکی ، پزشک می خواهد با دقت به فرزند نگاه کند. به احتمال زیاد از کودک خواسته می شود برای امتحان لباس بیمارستان را تغییر دهد. با این حال ، او ممکن است راحتتر از پوشیدن شلوارک شنای راحت باشد. پزشک کودک را مشاهده یا بازرسی می کند ، بدنبال انحنای ستون فقرات ، وضعیت بدن ،تغییرات پوستی ، توانایی راه رفتن و تقارن است. برای تشخیص نقاط درد هر یک از استخوان های پشت را لمس کرده یا احساس می کند. پزشک از کودک می خواهد که به جلو ، عقب و به پهلو خم شود. او رفلکس ها
و احساسات را بررسی می کند و همچنین پاهای کودک شما را به بالا و پایین حرکت می دهد و به دنبال نشانه هایی از فشار بر روی اعصاب خارج از ستون فقرات است. پزشک همچنین آزمایشاتی را برای ارزیابی انعطاف پذیری ، قدرت و هماهنگی انجام می دهد.

عکس های مورد نیاز برای کمر درد

X-ray
برای نشان دادن تراز استخوان،تغییر شکل، تغییر مکان،شکستگی و برخی تومور ها،عفونت یا سایر اختلالات استخوانی مفید است.
Computed tomography(ct)
از روش های رایانه ای اشعه ایکس برای تهیه تصاویر سه بعدی استفاده می شود. این اسکن ها اغلب برای تهیه تصویربرداری دقیق از آناتومی پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند.
MRI
برای ارزیابی بافت های نرم مانند نخاع ، ریشه های عصبی و دیسک ها مفید است. در یافتن عفونت ، تومور و منابع عصبی درد کمر بسیار مفید است.
Bone scan
شامل تزریق ماده ای به ورید و سپس به دست آوردن تصاویری است که می تواند محل استقرار ماده را تشخیص دهد. این روش برای یافتن مناطقی از التهاب ، عفونت ، تومور یا شکستگی مفید است که در انواع دیگر تصویربرداری به خوبی نشان داده نمی شود. در صورت صلاح دید تست های ازمایشگاهی برای بررسی از جهت عفونت و … امکان تجویز دارد.

درمان کمر درد در کودکان

درمان کمردرد به شرایط زمینه ای بستگی خواهد داشت. به دلیل دشواری یافتن منبع درد در نیمی از کودکان نوجوانان ، پزشک ممکن است استراحت یا درمان را پس از ارزیابی اولیه و عکس برداری با اشعه ایکس توصیه کند.
کشیدگی عضلات یا استفاده بیش از حد از آن (حاد یا مزمن):

شایع ترین علت کمردرد در کودکان و نوجوانان است. عدم تعادل یا ضعف عضلات اصلی ممکن است در درد نقش داشته باشد. شکل های حاد معمولاً پس از مدتی استراحت یا اصلاح فعالیت برطرف می شوند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (ایبوپروفن یا ناپروکسن) و یخ ممکن است با کاهش تورم به تسکین علائم حاد کمک کنند. بعد از ۵-۴روز ، ممکن است کمپرس گرم ترجیح داده شود زیرا گرما باعث آرامش عضلات و کاهش اسپاسم عضله می شود. یک برنامه منظم از پیاده روی کم ضربه با هدف ۴۵-۳۰دقیقه در روز می تواند با بهبود درد اولیه به افزایش تهویه کمک کند. کشش همسترینگ و تقویت شکم می تواند به تسکین درد مداوم کمر کمک کند. بسیاری از کودکان و نوجوانان برای آموزش تمرینات مناسب از یک برنامه فیزیوتراپی رسمی بهره مند می شوند. برای برخی ، کمر گرد به دلیل وضعیت بد بدن است و می تواند با تمرینات اصلی بهبود یابد. برای دیگران ، ستون فقرات در واقع تغییرات ساختاری دارد که می تواند پیشرفت کند و منجر به تغییر شکل شود. این بیماری
شناخته می شود، با مهره ای گوه ای شکل شکل می گیرد که به Scheuermannکه به عنوان کیفوز صورت قدامی فرو می ریزد و به صورت قوز یا گرد می شود. جراحی ممکن است در موارد شدید توصیه شود.

اسپوندیلولیز:

به نقص یا شکستگی استرس در ستون فقرات خلفی گفته می شود که می تواند باعث کمردرد شود. فعالیت هایی که نیاز به پیچ خوردن یا هایپراکستنس پشت دارند (مانند ژیمناستیک ، کشتی ، شیرجه ،فوتبال و هاکی) ممکن است باعث افزایش استرس در کمر و در نتیجه ضربه به استخوان و شکستگی نهایی شود. درد معمولاً با کشش کمر بیشتر از خم شدن به جلو است. همسترینگ های محکم ممکن است لگن را بکشد و منجر به صافی کمر شود و یا با قدم زدن یا دویدن قدم های طولانی برداشته شود.
استراحت در ورزش و انجام تمرینات متمرکز بر کشش همسترینگ و قدرت هسته ای می تواند به کاهش تنش در کمر کمک کرده و علائم را بهبود بخشد. یک بریس پشتی می تواند تا حدی تسکین دهد. جراحی مختص موارد درد شدید است که با درمان غیر جراحی بهبود نمی یابد.
اسپوندیلولیستیز به لیز خوردن یک مهره به سمت جلو نسبت به مهره زیر گفته می شود و بیشتر در ستون فقرات تحتانی ، یا لومبوساکرال رخ می دهد. نقص در ستون فقرات خلفی باعث می شود که این لغزش رخ دهد. همانطور که مهره به جلو بلغزد، می تواند باعث آسیب به اعصاب نخاعی شود. در صورت کمبود درد، اغلب کودکان و  نوجوانان می توانند در ورزشهای کامل با لغزشهای خفیف شرکت کنند. اگر لغزش ها شدید یا تدریجی است ، ممکن است جراحی توصیه شود.
فتق دیسک به ندرت در بزرگسالان اتفاق می افتد، اما در هنگام فعالیت های نیرومند مانند بلند کردن وزن ممکن است. برخلاف بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان هنوز صفحات رشد در انتهای مهره های خود دارند.هنگامی که دیسک فتق می شود ، یا به عقب رانده می شود، دیسک جوان ممکن است قطعه ای از این استخوان در حال رشد را با خود بکشد و این باعث فشار بر اعصاب یا نخاع می شود.

وقتی این اتفاق می افتد،ممکن است برای برداشتن قطعه استخوان، جراحی لازم باشد.
عفونت می تواند استخوان های مهره ای یا دیسک های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار دهد. عفونت فضای دیسک که به دیسکیت معروف است ، تمایل به تأثیر در کودکان کوچکتر دارد. علاوه بر درد ، ممکن است کودک مبتلا به عفونت ستون فقرات دارای تب ، سفتی کمر و امتناع از راه رفتن یا خم شدن در کمر باشد.
تست های آزمایشگاهی، اشعه ایکس و ام ار ای برای تشخیص مفید میباشند.درمان شامل انتی بیوتیک تراپی میباشد.
تومورها اگرچه نادر هستند اما می توانند در ستون فقرات کودکان رخ دهند. درد مداوم یا به تدریج وخیم، درد شبانه یا درد همراه با تب یا کاهش وزن باید توسط پزشک ارزیابی شود. درمان به نوع تومور بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *