علائم قفل کردن زانو

علائم قفل کردن زانو (locking) را بشناسید

قفل کردن زانو چیست ؟

قفل کردن زانو ناشی از پارگی مینیسک(بافت فیبرو کارتیلیج درناحیه ی مفصل زانو) می باشد که این عارضه می‌تواند حاصل فشار و آسیب شدید به زانودر ورزشکاران بخصوص فوتبالیست ها و یا از بین بردن تحلیلی این بافت در اثر افزایش سن باشد.
گاهی گیر کردن بخشی از غضروف کنده شده در مفصل زانو نیز سبب قفل شدن آن می شود که به آن استئوکدریت و loose body ناشی از آن علت اصلی می با شد .
روند پیری و فرسایش مینیسک زانو و در نهایت قفل شدن آن در افراد مبتلا به آرتروز یکی دیگر از نمونه‌های بارز است.
و اما از عوامل مکانیکی ایجاد کننده قفل زانو می توان به آسیب دیدگی رباط های زانو که منجر به بی ثباتی زانو می‌شود اشاره کرد.
در مواردی دررفتگی کشکک زانو ڪه حاصل از خارج شدن استخوان مسطح قدامی از جای خود است محدودیت حرکتی در مفصل زانو ایجاد می کند که همراه با دردی شدید و در نهایت قفل زانو است.
همچنان تورم و التهاب مفصل زانو توأم با درد و گرفتگی عضلات نیز می تواند یکی از دلایل قفل کردن زانو باشد.
علاوه بر آن شکستگی استخوان درشت نی در حین ورزش هم می تواند شرایط را برای قفل کردن زانو فراهم کند.

علائم اصلی قفل کردن زانو

۱) محسوس بودن آثار گیر افتادگی در محل پارگی رباط صلیبی قدامی و منیسک و عدم حرکاتنرمال زانو

۲) فرد مبتلا قادر به صاف کردن پای خود نخواهد بود و قابلیت خم شدن زانو تنها در زاویه ۴۵ درجه باقی می ماند.

۳) زانو درد ناک بوده و فرد مبتلا حتی به لمس مفصل حساس می باشد و زانو در اوایل پارگی کتورم می باشد.

۳) فردی که دچار قفل شدن زانو است توانایی ایستادن بر روی پای آسیب دیده را به راحتی ندارد.

اصطحکاک قطعات پاره شده مینیسک می‌تواند باعث ایجاد صداهایی مانند خرد شدن زانو ایجاد کند(click (که با درد شدیدی همراه است.

آبسه و عفونت مفصل زانو و در مواردی تب نیز از نشانه‌هایبسیار نادر این عارضه می باشد.

نحوه ترمیم منیسک

علائم رگ به رگ شدن زانو

کشش رباط منجر به رگ به رگ شدن زانو می گردد که عواملی چون پیچ خوردن مفاصل، ضربه خوردن افتادن و یا پرت شدن باعث این جراحات می شود.

افراد مبتلا علائمی چون کبودی ، درد و ورم را متحمل می شوند.

این جراحات علاوه بر زانو برای ناحیه بازو و قوزک پای ورزشکاران نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود.

و در حالت کلی این شرایط به دلیل خارج شدن یک مفصل از حالت عادی خود بسیار نامساعد است.

رگ به رگ شدن زانو

در چه صورت به ارتوپد مراجعه کنیم؟

قبل از هر گونه بهبودی کامل ورزش کردن در این شرایط وضعیت بدتری برای ناحیه آسیب دیده حاصل می‌کند.

در موارد قفل کردن زانو و رگ به رگ شدن زانو الزامیست که شخص برای درمان و بازگشت به ورزش به پزشک ارتوپد مراجعه کند.

دکتر میرکاظمی، متخصص تومورهای استخوانی با تشخیص علت و نوع قفل شدگی زانو به شما در درمان و بهبود سریع و کاهش درد زانو کمک خواهد کرد.