تومور های بافت نرم

تومور های بافت نرم

سارکوم سینوویال

Synovial sarcoma اغلب موارد در کنار مفاصل روی می دهد اما منشا آن از خود سینوویم نیست. این نوع سارکوم در دیستال اندام ها شایع است و شایع ترین سارکوم بافت نرم در پا می باشد. این تومور در افراد میانسال یا جوان رخ می دهد و به آهستگی به بافت های اطراف گسترس می یابد. متاستاز به غدد لنفاوی و ریه نیز شایع است.
درمان با رزکسیون وسیع و همراه با کموتراپی و رادیوتراپی امکان پذیر است.

سارکوم سینوویال

 

فیبروسارکوما

Fibrosarcoma به شکل یک توده سفت در بافت نرم عمقی تظاهر می یابد و با پیشرفت آهسته بافت های اطراف را درگیر می کند. متاستاز به ریه در مراحل ابتدایی رخ می دهد.
درمان با رزکسیون وسیع همراه با کموتراپی و رادیوتراپی برای این ضایعه بکار می رود.

فیبروسارکوما

لیپوسارکوما

Liposarcoma اغلب باالی ۵۰ سال دیده می شود و بیشتر در ناحیه باسن و ران رخ می دهد. این ضایعه از طریق رزکسیون وسیع خارج می شود.

لیپوسارکوما

رابدومیوسارکوما

Rhabdomyosarcoma بیشتر در افراد جوان و کودکان دیده می شود و بدخیم ترین تومور های بافت نرم است. این تومور از طریق رزکسیون وسیع خارج می شود و بیمار قبل و بعد از جراحی تحت کموتراپی قرار می گیرد. رادیوتراپی نیز موثر است.

رابدومیوسارکوما

 

تومور دسموئید

Desmoid tumor اغلب در جوانان مشاهده می شود و به آن فیبروماتوز نیز می گویند. این نوع تومور اغلب از فاشیا منشا می گیرد و به شکل توده ای سفت که به بافت های عمقی چسبیده است تظاهر می کند. این تومور خوش خیم است و متاس تاز نمی دهد ولی ممکن است به شکل موضعی عود کند.
در مواردی که عروق و اعصاب درگیر باشند ممکن است آمپوتاسیون اندام ضروری باشد.

تومور دسموئید

 

نوروفیبروما

Neurofibroma از اعصاب محیطی منشا می گیرد و بصورت تومور نرم با حدود مشخص در زیر پوست لمس می گردد. نوع متعدد آن در نوروفیبروماتوز تیپ یک دیده می شود. تومور داخل کانال نخاع موجب اثرات فشاری بر روی طناب نخاعی می شود.

نوروفیبروما

نوروفیبروما 1

فیبروما

Fibroma تومور سطحی و سفت با حدود مشخص اس ت که اغلب به فاشیا یا غالف تاندون ها چسبیده است . بیشتر این تومور ها بدون عال مت هستند و نیاز به درمان ندارند.

فیبروما

 

همانژیوم

Hemangioma اغلب مادرزادی است و به اشکال کاپیال ری و کانورنوس دیده می شود. همانژیوم کاپیالری سطحی تر است و شیوع باالتری دارد. همانژیوم کاورنوس عمقی تر و بزرگ تر است و اغلب در داخل عضالت و بافت نرم تشکیل می شود. ترومبوفلبیت یکی از عوارض هماژیوم کاورنوس است و موجب درد و تورم می شود.
ترمبوفلبیت با استراحت و گرم کردن موضعی و مصرف آسپیرین یا NSAID درمان می شود.
در رادیوگرافی ممکن است کلسیفیکاسیون در داخل ضایعه مشاهده شود. MRI روش مناسبی برای بررسی حدود همانژیوم است.
همانژیوم کاپیالری معموال بدون عالمت است و تنها به علت مشکالت زیبایی نیاز به درمان دارد. همانژیوم کاورنوس بدون عالمت نیاز به درمان ندارد ولی اگر ترومبوفلبیت مکرر ایجاد شود درمان آن ضرورت می یابد.
درمان به روش رزکسیون و بستن عروق تغذیه کننده تومور به روش آنژیوگرافیک یا اسکلروتراپی است.

همانژیوم

لیپوما

Lipoma تومور خوش خیمی است که معموال در بافت زیرجلدی ایجاد می شود و به بافت های اطراف چسبندگی ندارد. در تومور های چربی عمقی که در زیر فاشیا قرار دارند باید به لیپوسارکوم شک کرد. درمان بصورت رزکسیون است.

لیپوما

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *