متاستازهای استخوانی کنسر پروستات

متاستازهای استخوانی کنسر پروستات

سرطان پروستات می تواند به قسمت های مختلف متاستاز دهد که اولین جایی که سرطان پروستات به آن متاستاز می دهد، استخوان هاست. (بقیه ی قسمت ها شامل: کبد، غدد لنفاوی، توراکس) این متاستاز می تواند به استخوان های هیپ، فمور، ستون فقرات و غیره باشد.

این متاستاز به استخوان می تواند مشکلاتی برای بیمار ایجاد کند از جمله: درد، شکستگی استخوان ها و حتی فشار بر نخاع (در صورت متاستاز به ستون فقرات)

متاستاز می تواند از طریق خون یا سیستم لنفاوی باشد

سلول های سرطانی پروستات باعث اختلال در عمکرد طبیعی استوبالست ها و استوکالست ها می شوند در نتیجه ایجاد متاستاز استوبالستی می کنند.

 

مکانیسم ایجاد متاستاز به شکل خالصه در تصویر:

مکانیسم ایجاد متاستاز

 

پاتوفیزیولوژی: فاکتورهای رشد متعددی که در ماتریکس استخوان وجود دارند در طول بازسازی استخوان آزاد میشوند و به طور بالقوه محیطی حاصلخیز برای رشد سلول های تومور فراهم میکنند. فاکتورهایی مثل پاراتیرویید، اینترلوکین ۶ استوکالست ها را تحریک می کنند در نتیجه آزادسازی فاکتورهای رشد مشتق از استخوان را افزایش می دهند. سلول های سرطانی پروستات عواملی ترشح می کنند، از جمله پروتاز اکتیویتد رسپتور ۱ که در فرآیند چند مرحله ای جدا شدن سلول های تومور و مهاجرت به استخوان و عواملی که باعث تحریک تشکیل استخوان با واسطه استئوبالست می شوند، مانند تبدیل فاکتور رشد بتا و پروتئین های مورفوژنتی استخوان نقش دارند. علاوه بر این، سلول های سرطانی پروستات اندوتلین-۱ را تولید میکنند، که تکثیر استئوبالست ها را تحریک میکند و تصور میشود در ایجاد ضایعات استخوانی نقش دارد. این عوامل ناشی از تومور باعث اختلال در بازسازی طبیعی استخوان می شوند. فعل و انفعالات بین سلول های تومور پروستات و استخوان به طور معمول منجر به تشکیل ضایعات استئوبالست یک می شود.

 

علایم سرطان پیشرفته ی پروستات و متاستاز آن به استخوان:

وقتی سلول های سرطانی به استخوان می رسند سبب تداخل در چرخه ی طبیعی سوخت و ساز استخوان می شوند. بیمار احساس درد در استخوان هدف دارد اما نبود درد رد کننده ی متاستاز استخوانی نیست. همچنین متاستاز به استخوان می تواند منجر به های پرکلسمی شود که همان هایپرکلسمی علایمی چون خواب آلودگی، یبوست، تشنگی و تمایل به ادرار کردن رو افزایش می دهد. هیپرکلسمی می تواند ضعف عضلانی، درد عضالنی و درد مفاصل بدهد و در مراحل پیشرفته منجر به از دست رفتن کلیه ها شود. علائم اضافی سرطان پروستات می تواند شامل جریان ضعیف ادرار، تکرر ادرار باشد.

 

تشخیص:

۱)اسکن استخوان: اسکن استخوان اغلب می تواند متاستاز استخوان را زودتر از یک رادیوگرافی پیدا کند.

۲)سی تی اسکن: این راه تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن از جمله استخوان ها رانشان می دهد.

۳)ام آر آی

Pet scan(4

۵)تست های آزمای شگاهی

۶)بیوپسی

تصویر زیر تغییرات متوالی متاستاز استخوانی ناشی از سرطان پروستات را نشان میدهد در زمان تشخیص ۳۰ ضایعه ی متاستاز استخوانی مشاهده شده اما بعد از گذشت ۲۲ ماه تعداد متاستاز های استخوانی به ۶۳ افزایش یافته.

تغییرات متوالی متاستاز استخوانی(1)

 

درمان:

درمان متاستاز می تواند به تسکین درد و جلوگیری از عوارض کمک کند.

 

۱)بیس فسفونات ها: داروهایی هستند که با کاهش تحلیل استخوان کار می کنند و می توانند به موارد زیر کمک کنند:

  • تقویت استخوان ها
  • تسکین درد استخوان
  • سطوح بالای کلسیم در خون را کاهش می دهد
  • خطر شکستگی را کاهش دهد
  • کندی رشد سرطان در استخوان ها

zometa بیس فسفوناتی است که پزشکان معمولا برای افراد مبتلا به سرطان پروستات هر ۳ تا ۴ هفته یکبار این دارو را با تزریق داخل وریدی تجویز می کنند

 

۲)Denosumab: از داروهای کاهش دهنده تحلیل استخوان است.

خطر شکستگی را کاهش دهید، به خصوص اگر زومتا کار نمی کند

سرعت گسترش سرطانی که هنوز به استخوان نرسیده است را کاهش دهید

پزشکان هر ۴ هفته ی ک بار دنوزوماب را زیر پوست فرد تزریق می کنند

 

۳)پرتو درمانی
پرتو درمانی از دستگاهی استفاده میکند تا یک پرتوی خارجی را به سمت سلول های سرطانی در بدن فرد هدف قرار دهد.

 

اثرات:

کاهش درد استخوان

برای کاهش فشار، تومورهای ستون فقرات را کوچک کنید

برای کاهش علائم، تومورها را در سایر نواحی بدن کوچک کنید

 

۴)Radiopharmaceuticals: داروهایی هستند که حاوی عناصر رادیواکتیو اند.

به داخل ورید تزریق می شوند و در نواحی استخوان های آسیب دیده (مانند استخوان های حاوی سرطان پخش می شوند) مستقر می شوند. هنگامی که به آنجا می رسند، تشعشعاتی را منتشر می کنند که سلول های سرطانی را می کشد. از این داروها می توان برای درمان سرطان پروستات که به بسیاری از استخوان ها سرایت کرده است استفاده کرد.

4.6/5 - (5 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *