سوالات متدوال پوکی استخوان

برای کنترل پوکی استخوان رعایت چه رژیم غذایی توصیه میشود؟

رژیم غذایی حاوی کلسیم شامل شیر، ماست و سایر لبنیات و کاهش مصرف مواد غذایی حاوی کافئین نظیر قهوه و نوشابه های گازدار.

آیا رژیم غذایی حاوی کلسیم جبران کننده عدم مصرف مکمل های کلسیمی می باشد؟

خیر؛ علاوه بر رژیم حاوی کلسیم مصرف مکمل کلسیم و ویتامین دی بصورت روزانه در دختران از سن ۱۶ سالگی توصیه میشود.

مکمل کلسیم چه موقع از روز باید مصرف شود؟

بعد از وعده غذایی ، با توجه به تاثیرات مثبت در روند خواب میتوان قبل از خواب با یک لیوان آب پس از مصرف وعده غذایی استفاده کرد.

آیا همزمان با تزریق سینوپار میتوان مکمل کلسیمی مصرف کرد؟

بله ؛همزمان با هر داروی مصرفی جهت پوکی استخوان باید مکمل های کلسیمی را مصرف کرد، این داروها کمک کننده به جذب کلسیم در استخوان هستند.

آیا کلسیم درمانی داریم ؟

خیر؛ ۱۰۰۰mg کلسیم روزانه کافی است و نیازی به مصرف همزمان آمپول های گلوکونات کلسیم نمی باشد.

آیا استرس بر پوکی استخوان موثر است ؟

Evidence ثابت شده در این زمینه وجود ندارد ؛ اثر مستقیم خیر ولی بصورت غیر مسقیم با بر هم زدن فعالیت های متابولیک از دو جنبه یکی روانی مانند بی حرکتی ناشی از افسردگی و یا عدم تعادل ناشی از اضطراب و تاثیر روی عادات غذایی و از جنبه جسمانی با تاثیر بر روی هورمون های مترشحه بدن ممکن است بصورت غیر مستقیم تاثیر گذار باشد.

آیا پیاده روی در پوکی استخوان موثر است ؟

از دو جنبه باید به این سوال پاسخ داد با توجه به بهبود تعادل و تقویت عضلانی ناشی از ورزش میتوان گفت در کاهش عوارض و شکستگی های پاتولوژیک موثر است.
اما شواهدی مبنی بر تاثیر پیاده روی بر افزایش دانسیته استخوانی و درمان پوکی استخوان وجود ندارد.

آیا فیزیوتراپی در بهبود درد ناشی از پوکی استخوان و شکستگی موثر است ؟

درد بیماران در پوکی استخوان ناشی از سایر دلایل می باشد مثل دلایل مفصلی یا عضلانی زیرا پوکی استخوان بیماری بدون درد می باشد. و به طور کلی فیزیوتراپی با تقویت عضلانی باعث کاهش عوارض میشود ولی در افزایش دانسیته موثر نیست.

خانم ۴۵ ساله با پوکی استخوان اثبات شده تحت درمان با استئوفوزبدون پاسخ به درمان آیا امکان بهبود کامل وجود دارد ؟

خیر ؛تمام دارو ها روند کند کننده بیماری دارند. در این موارد توصیه به مراجعه متخصص زنان و بررسی سطح هورمونی استروژن و پروژسترون در صورت نیاز استروژن درمانی شروع شود.

خانم ۵۱ ساله با کولیت اولسراتیو و تحت درمان با سینوپار با سابقه شکستگی زانو و پلاتین آیا خروج پلاتین ممکن است ریسک شکستگی مجدد را زیاد کند؟

ماهیت بیماری و داروهای مورد استفاده جهت درمان کولیت اولسراتیو شانس پوکی استخوان را افزایش میدهد. درمورد لزوم خروج پلاین؛ در صورت عدم وجود وضیعت عفونی و فعالیت شدید ورزشی و جوش خوردن استخوان، الزامی جهت خروج وسایل ارتوپدی نمی باشد.

باید توجه داشت پلاتین مانع ایجاد شکستگی نیست و خروج آن ایجاد کننده شکستگی نمی باشد. درمان پوکی استخوان و بررسی دانسیته استخوانی مهم ترین مسئله می باشد.

آقای ۷۲ ساله با سابقه مصرف کورتون با شکستگی بازو از سه ماه قبل وعدم جوش خوردگی استخوان بازو، آیا پوکی استخوان میتواند روند خوش خوردگی را تحت تاثیر قرار دهد؟

بله؛ مصرف کورتون و پوکی استخوان هر دو روند جوش خوردن استخوان را کند میکنند. پیوند استخوان، درمان همزمان پوکی استخوان، کاهش دوز کورتون از دوز درمانی به دوز فیزیولوژیک (زیر ۵mg پردنیزولون )در صورت امکان، انجام جراحی جهت فیکس کردن استخوان توصیه میشود.

آقایی با سابقه التهاب مفاصل و مصرف داروی ایندومتاسین ۸ سال با شکستگی قوزک پا ،بدون سابقه پوکی استخوان و عدم جوش خوردگی میتواند به دلیل مصرف مزمن ایندومتاسین باشید ؟

بله؛ علی رقم عدم مصرف داروی استروئیدی، مصرف طولانی مدت ایندومتاسین میتواند روی روند جوش خوردگی تداخل ایجاد کند ولی شواهد اثبات شده در این زمینه وجود ندارد. در این مورد بهتر است مشکلات مکانیکال ابتدا رد شوند.